El context actual no és idò, el més favorable i el paper del
mestre és molt més complexe, com escriu Manuel Rivas: “un buen profesor o maestro tiene que tener el carisma del Presidente
del Gobierno,(…); la autoridad de un conserje,(…), y las habilidades combinadas
de un psicólogo, un payaso, un disk jockey, un pinche de cocina, un
puericultor, un maestro budista y un comandante de la kfor”.
A més a més, com comenta Jaume Carbonell al seu article “¿Qué profesorado para el siglo XXI? Conocimiento,
compromiso y cooperación”, el mestre d’avui està envoltat d’un grau més alt
de complexitat e incertesa, ja que cada vegada entran i es deriven a l’escola més
problemas per part de les familias i la societat. Tot i això trobo, com diu
Carbonell, que hi ha raons per ser optimistas i, tot i que potser el rol del
mestre és més complicat, ara també tenim al nostre abast molts més recursos. Actualment,
un bon mestre també ha de saber integrar les TIC, i en aquest sentit, ha de
tenir el que Mishra, P i Koehler, M (2006), anomenen “Technological Pedagogical Content Knowledge” (TPAK) . És a dir, un coneixement que integra el coneixement
disciplinar, pedagògic i tecnològic, amb el qual es pot aconseguir fer una
clase més atractiva i motivadora per l’estudiant. Però, avui en dia, un bon mestre també ha de saber improvisar i tenir capacitat d’adaptació, a
part de tenir un nivell alt d’autoestima, perquè el seu paper va més enllà d’explicar o
repetir el que diu el llibre de text. Amb
els recursos i metodologies modernes, les maneres d’avaluar també canvien. El
mestre es converteix en mediador i guia de l’aprenentatge. És l’encarregat de proporcionar
les eines per l’aprenentatge i de controlar el mètode. Per tant, un bon mestre, a part de tenir "technological pedagogical content knowledge", ha de
tenir entusiame i passió pel que ensenya, ha de preocupar-se i involucrar-se
amb els seus alumnes i les seves necessitats i també amb les seves familias, per
tant ha de saber escoltar i ser empàtic. Els mestres han d’estar en formació
contínua i servir de bons models i, sobretot saber despertar la curiositat i les
ganes d’aprendre de l'alumne.
"Los educadores forman a sus educandos como los océanos forman a los continentes: retirándose." Holderlin.
"Los educadores forman a sus educandos como los océanos forman a los continentes: retirándose." Holderlin.
Autor: Maria Portas Goodworth
Un dels rols del mestre consisteix en guiar als alumnes i possar al seu abast les eines perquè arribin per ells mateixos a "bon port".
No hay comentarios:
Publicar un comentario